Αν δεν είσαι προφήτης στον τόπο σου...
Καλές και χρυσές οι εξαγωγές, αλλά αν μια παραγωγική εταιρεία δεν διαθέτει και ισχυρή τοπική αγορά, τότε πολύ δύσκολα μπορεί να σημειώσει ικανοποιητικό επίπεδο κερδοφορίας.
Στο θέμα αυτό έχουν αναφερθεί αρκετοί Έλληνες βιομήχανοι (π.χ. οι άνθρωποι του ομίλου ΒΙΟΧΑΛΚΟ), όμως σήμερα θα αναφερθούμε ειδικότερα στην περίπτωση της Kleemann, μιας επιχείρησης από την ελληνική περιφέρεια η οποία κατατάσσεται στην έβδομη θέση παγκοσμίως στην παραγωγή ανελκυστήρων! Έχουμε λοιπόν και λέμε:
- Ο εισηγμένος όμιλος το τελευταίο δωδεκάμηνο κατάφερε να αυξήσει τις χώρες δραστηριοποίησής του από 59 σε 65.
- Το 10,4% του συνόλου των πωλήσεών του το πρώτο φετινό εξάμηνο προήλθε από νέους πελάτες.
- Το 10,4% του συνόλου των πωλήσεών του το πρώτο φετινό εξάμηνο προήλθε από νέους πελάτες.
- Το 65,4% των συνολικών πωλήσεών του το ίδιο διάστημα προήλθε από το εξωτερικό, έναντι 50% την αντίστοιχη περίοδο του 2010.
- Ήδη δρομολογείται το άνοιγμα στην αγορά της Πολωνίας, ενώ η απόφαση για παραγωγική δραστηριότητα στην Κίνα ανοίγει τον δρόμο για μεγαλύτερη διείσδυση σε ολόκληρη τη ΝΑ. Ασία και την Ωκεανία.
Παρ' όλα αυτά, τα κέρδη του πρώτου εξαμήνου της Kleemann διαμορφώθηκαν μόλις στα 544.000 ευρώ, έναντι της αντίστοιχης περυσινής επίδοσης του 1,05 εκατ. ευρώ. Και αν η πτώση των κερδών σε σχέση με το 2010 είναι μεγάλη, γίνεται ακόμη μεγαλύτερη αν συγκριθεί με τα προ της κρίσης επίπεδα:
τα καθαρά κέρδη του 2007, για παράδειγμα, είχαν ανέλθει στα 11,98 εκατ. ευρώ.
Πού βρίσκονται τα αίτια της καταβύθισης των κερδών του ομίλου σε μια περίοδο όπου εξαπλώνεται τόσο πολύ και υλοποιεί σημαντικές νέες επενδύσεις (π.χ. ανελκυστήρες υψηλών ταχυτήτων); Στο γεγονός ότι η ελληνική αγορά έχει πληγεί από την πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας κατά περισσότερο από 70% (η κατάσταση μάλιστα επιδεινώνεται από την αδυναμία των τραπεζών να δώσουν δάνεια για την κατασκευή νέων κατοικιών).
Οι πωλήσεις στο εξωτερικό, λοιπόν, πέρα από το αυξημένο μεταφορικό κόστος που χρειάζονται, θέλουν αρχικές δαπάνες προώθησης και διείσδυσης, θέλουν χαμηλότερα περιθώρια κέρδους, θέλουν...
Αν σε όλα αυτά προσθέσει κάποιος και τη φετινή άνοδο των πρώτων υλών, αντιλαμβάνεται γιατί η κερδοφορία της Kleemann έχει πέσει τόσο χαμηλά.
Τραβάει στην... ανηφόρα!
Υπάρχει εμπορική εταιρεία που κατά κύριο λόγο κινείται στην εγχώρια αγορά και έχει καταφέρει την περίοδο της κρίσης όχι μόνο να διατηρήσει τις οικονομικές της επιδόσεις αλλά και να τις ανεβάσει;
Η απάντηση είναι θετική: πρόκειται για την ΕΛΤΟΝ Χημικά, η οποία δραστηριοποιείται στην αγορά των χημικών πρώτων υλών. Στο α΄ φετινό εξάμηνο πέτυχε αξιοσημείωτη αύξηση του κύκλου εργασιών της (από τα 38,3 εκατ. ευρώ στα 41,5 εκατ.), του EBITDA (15,2%) και των καθαρών της κερδών (σε ποσοστό 18%, από το 1,42 εκατ. ευρώ στο 1,68 εκατ.).
Εκτίμηση της εισηγμένης είναι πως στο σύνολο του έτους ο κύκλος εργασιών της θα διαμορφωθεί κοντά στα 83 εκατ., σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή επίδοση των 77,4 εκατ. ευρώ.
Η ΕΛΤΟΝ πρόσφατα αποφάσισε την ίδρυση γραφείου αντιπροσωπείας στην Ουκρανία, με στόχο την έρευνα της τοπικής αγοράς για την εμπορία χημικών πρώτων υλών, ώστε αργότερα να ιδρυθεί εκεί θυγατρική εμπορική εταιρεία.
|