Λουκέτα ναι, deals όχι!
Στις διατάξεις του άρθρου 99 έχει ζητήσει να ενταχθεί η Expert, που αντιμετωπίζει «άνοιγμα» προς την αγορά κάποιων δεκάδων εκατ. ευρώ, όταν στον ίδιο κλάδο άλλος συνεταιρισμός φέρεται να αναζητεί εναγωνίως τουλάχιστον 5 εκατ. ευρώ και να μην τα βρίσκει.
Τα σούπερ μάρκετ Ατλάντικ φαίνεται ότι βαδίζουν προς το τέλος τους, η κατασκευαστική ΑΤΤΙΚΑΤ περνάει δυσκολότατες ώρες, η αίτηση υπαγωγής της Γλου («άνοιγμα» κάποιων εκατοντάδων εκατ. ευρώ) για ένταξή της στο άρθρο 99 θα συζητηθεί στις 18/5 (η Puma αντιδρά και κάνει λόγο για ουσιαστική παύση πληρωμών της εταιρείας), το Alter αγωνίζεται να βρει τρόπο διάσωσης κ.λπ.
Ο κατάλογος των επιχειρήσεων που παλεύουν για να σωθούν δεν έχει τέλος και σε κάθε μία από αυτές τις περιπτώσεις κλυδωνίζονται τράπεζες και προμηθεύτριες εταιρείες.
Οι παράγοντες της αγοράς, βέβαια, είχαν προβλέψει ότι θα έρθει αυτή η κατάσταση εδώ και τουλάχιστον δέκα μήνες, υποστηρίζοντας ότι λόγω αυτών των εξελίξεων θα οδηγηθούμε σε deals και σε λουκέτα.
Επί του παρόντος, ωστόσο, deals δεν έχουμε δει, αλλά μόνο λουκέτα. Σε άλλες περιπτώσεις, οι ισχυρότεροι όμιλοι αποφεύγουν να προχωρήσουν σε εξαγορές, αφήνοντας τους αδύναμους κρίκους να... πέσουν σαν ώριμα φρούτα. Έτσι, δεν καταβάλλουν αντίτιμο σε ευρώ ή μετοχές για την εξαγορά, πιστεύοντας ότι θα κερδίσουν το μεγαλύτερο τμήμα των πωλήσεων των συγκεκριμένων εταιρειών όταν αυτές θα αποχωρήσουν από την αγορά.
Σε άλλες περιπτώσεις, επίσης, οι υγιείς επιχειρήσεις, προκειμένου να αγοράσουν τις αδύναμες, ζητούν από τις τράπεζες «γερά κουρέματα» στις δανειακές τους υποχρεώσεις, αιτήματα στα οποία μέχρι σήμερα οι τελευταίες δεν φαίνεται να έχουν ανταποκριθεί. Γι' αυτό άλλωστε και δεν έχουμε δει deals.
Ωστόσο, όσο ο χρόνος περνά και η οικονομική ύφεση βαθαίνει, τόσο πιο δύσκολη θα γίνεται η υπόθεση των deals. Πρώτον, γιατί οι αδύναμες εταιρείες χάνουν ολοένα και περισσότερο την όποια αξία τους και, δεύτερον, επειδή οι τράπεζες θα πρέπει να προχωρήσουν σε ακόμη μεγαλύτερα «κουρέματα» από εκείνα που είχαν απορρίψει κατά το παρελθόν...
Όταν η πίτα μικραίνει
Τα προηγούμενα χρόνια υπήρχαν λεφτά, δεν υπήρχαν όμως σύγχρονα εμπορικά κέντρα για να τα απορροφήσουν. Σήμερα συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Στα malls που ήδη λειτουργούν θα προστεθούν φέτος ακόμη δύο - τρία μεγάλα εμπορικά συγκροτήματα, ελπίζοντας να προσελκύσουν ικανοποιητικό αριθμό επισκεπτών και εν δυνάμει καταναλωτών.
Παράγοντες της αγοράς θεωρούν ότι οι στόχοι σε ό,τι αφορά την επισκεψιμότητα ίσως επιτευχθούν, δεδομένου ότι οι πολυχώροι εμπορίου - ψυχαγωγίας κερδίζουν διαρκώς έδαφος έναντι των παραδοσιακών εμπορικών δρόμων. Ως προς την κατανάλωση, όμως, δεν είναι το ίδιο αισιόδοξοι.
Η οικονομική στενότητα που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά νοικοκυριά και η οποία πιθανότατα θα χειροτερέψει το επόμενο διάστημα περιορίζει ολοένα και περισσότερο την κατανάλωση, με άμεση συνέπεια στους τζίρους των μεγάλων εμπορικών κέντρων, τα οποία σταδιακά αυξάνονται σε αριθμό.
Με άλλα λόγια, η πίτα θα μικραίνει και όσοι επιδιώκουν να τη φάνε θα πολλαπλασιάζονται... |