|
Ο δάσκαλος που δίδασκε και η πολλή... φασαρία
Τον κ. Βεντούρη τον έχουμε συνηθίσει ως έντονα διαμαρτυρόμενο σε γενικές συνελεύσεις στην Ελλάδα και στην Κύπρο με την ιδιότητα του μετόχου μειοψηφίας. Τι γίνεται όμως στη Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου, η οποία μέχρι πρότινος διοικούνταν για πολλά χρόνια από τον συγκεκριμένο επιχειρηματία;
Η αλήθεια είναι ότι οι μέτοχοι της ΝΕΛ κάθε άλλο παρά πλούτισαν από τη συγκεκριμένη τοποθέτησή τους. Η μετοχή παραπαίει καθώς, αφού έμεινε για μεγάλο χρονικό διάστημα εκτός διαπραγμάτευσης, στη συνέχεια κατρακύλησε στα 7 λεπτά του ευρώ. Ενώ η διοίκηση έλεγε ότι βρισκόταν σε συζητήσεις για αναδιαπραγμάτευση των δανειακών της υποχρεώσεων, τελικά ψήφισε μια τεράστιου ύψους αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, η οποία, αν καλυφθεί, θα «εξαφανίσει» τη συμμετοχή των σημερινών μικροεπενδυτών στην εταιρεία. Συγκεκριμένα, πριν από την αύξηση κεφαλαίου, οι μετοχές της ΝΕΛ θα ανέρχονται σε 14.192.000 και ύστερα από αυτήν ο αριθμός θα εκτιναχτεί στα 340.612.800 τεμάχια! Δηλαδή, αν κάποιος διέθετε πριν από την έκδοση το 1% της εταιρείας, μετά την ΑΜΚ θα δει το ποσοστό του να περιορίζεται στο 0,04%...
Τώρα στην αγορά αναρωτιούνται αν η κίνηση της διοίκησης της ΝΕΛ δεν είναι τίποτε παραπάνω από... φωτοβολίδα που δεν θα έχει ουσιαστική συνέχεια, ή αν πίσω από όλα αυτά υπάρχει και (κάποια έστω) ουσία. Και το βασικό ερώτημα είναι ποιος θα μπορούσε να βάλει τόσο πολλά χρήματα σε μια εισηγμένη με γνωστά οικονομικά προβλήματα και μάλιστα αγοράζοντας τις νέες μετοχές προς 30 λεπτά, δηλαδή σε υπερτετραπλάσια αξία από αυτήν του ταμπλό.
Μήπως ο «στρατηγικός επενδυτής» και σημερινός πρόεδρος κ. Βάγγερ, που μέχρι πριν από λίγους μήνες δεν είχε ασχοληθεί ποτέ με την ακτοπλοΐα και... από το πουθενά αποφάσισε να ξεκινήσει με την προβληματική ΝΕΛ, βάζοντας κάποια «χοντρά» εκατομμύρια; Επί του παρόντος, μάλιστα, ο κ. Βάγγερ έχει δεσμευτεί να συμμετάσχει μόνο κατά το ποσοστό που του αναλογεί. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να αποφέρει γύρω στα 15 εκατ. ευρώ και να καλυφθεί μόνο ο πρώτος στόχος της ΑΜΚ, που είναι η ενίσχυση του κεφαλαίου κίνησης. Ωστόσο, και η αρχική συμμετοχή του κ. Βάγγερ είναι ενεχυριασμένη (στη Millennium), που δείχνει ότι στην πραγματικότητα έβαλε στην εταιρεία... δανεικά λεφτά! Πάλι το ίδιο θα γίνει;
Ή μήπως θα είναι η Millennium Bank (μέσα από κεφαλαιοποίηση δανείων), η οποία «εμπιστεύτηκε» (με ποια, άραγε, τραπεζικά κριτήρια;) τόσο πολύ ως εταιρεία τη ΝΕΛ του κ. Βεντούρη, μέχρι σήμερα, έχοντάς τη δανείσει έναν σκασμό εκατομμύρια ευρώ, και τώρα δυσκολεύεται να τα πάρει πίσω; Οψόμεθα...
Η τρόικα να βάλει το χέρι της...
Το ενδιαφέρον και η εμπλοκή της τρόικας σε ό,τι αφορά την εξέλιξη των μεγάλων οδικών έργων παραχώρησης δημιουργούν πλέον τις προϋποθέσεις για την επίλυση των προβλημάτων που εμποδίζουν την ομαλή υλοποίηση των συμβάσεων. Κατόπιν συστάσεων των ελεγκτών, η Επιτροπή Μεγάλων Έργων αποφάσισε κατ' αρχάς να αναθέσει τη διευθέτηση των εκκρεμοτήτων (απαλλοτριώσεις, μετακίνηση δικτύων κοινής ωφέλειας, περιβαλλοντικές μελέτες κ.ά.) στους γενικούς γραμματείς των εμπλεκόμενων υπουργείων ώστε να αντιμετωπιστούν το γρηγορότερο τα προβλήματα και τα έργα να προχωρήσουν με ταχύτερους ρυθμούς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στις συμβάσεις αυτές εμπλέκονται μεγάλοι κατασκευαστικοί οίκοι του εξωτερικού (Vinci, Hochtief, Cintra, ACS), γεγονός που ασφαλώς παίζει ρόλο στην άσκηση πίεσης εκ μέρους της τρόικας για την προώθηση των έργων. Όμως, επειδή οι αποφάσεις και οι ενέργειες της ομάδας εργασίας που συστάθηκε από την Επιτροπή Μεγάλων Έργων είναι πολύ πιθανόν να καθυστερήσουν κατά τη γνωστή ελληνική πρακτική, οι ελεγκτές των Ε.Ε. - ΔΝΤ - ΕΚΤ κατά την τελευταία επίσκεψή τους δεν ξέχασαν να επαναφέρουν για ακόμη μία φορά το ζήτημα της απεμπλοκής των συμβάσεων παραχώρησης. Φαίνεται πως τα στελέχη της τρόικας έχουν αντιληφθεί πολύ καλά ότι δεν πρέπει να εφησυχάζουν με τις διαβεβαιώσεις των Ελλήνων αρμοδίων και πως μόνο με την επιμονή θα καταφέρουν να εξασφαλίσουν αποτελέσματα. Δεν έχουν και άδικο!
|
|