Υπομονή κι όποιος αντέξει
Υπομονή και μόνο θα πρέπει να κάνουν οι τεχνικές εταιρείες μέχρι το καλοκαίρι, όταν το υπουργείο Υποδομών εκτιμά πως θα έχει υλοποιήσει τις θεσμικές αλλαγές τις οποίες σχεδιάζει (τροποποίηση του συστήματος επιλογής αναδόχων, λειτουργία ανεξάρτητης αρχής για τα δημόσια έργα κ.λπ.) και θα είναι πλέον σε θέση να αρχίσει τις δημοπρατήσεις και τις αναθέσεις έργων. Φυσικά, θα χρειαστούν επιπλέον δύο με τρεις μήνες μέχρι την υπογραφή των συμβάσεων, καθώς και ανάλογο χρονικό διάστημα για την εγκατάσταση των αναδόχων και την έναρξη των εργασιών. Δηλαδή, στην καλύτερη περίπτωση οι κατασκευαστές θα πιάσουν δουλειά σε περίπου έναν χρόνο από σήμερα.
Ποιοι, όμως, μπορούν να αντέξουν μέχρι τότε; Πέρα από τις τέσσερις - πέντε μεγάλες εταιρείες που ήδη διαθέτουν ένα σημαντικό χαρτοφυλάκιο έργων προς εκτέλεση, οι υπόλοιπες κατασκευαστικές επιχειρήσεις με μεγάλη δυσκολία θα καταφέρουν να φτάσουν στη... νέα εποχή για τα δημόσια έργα. Μοναδική τους ελπίδα για να μπορέσουν να είναι παρούσες και να διεκδικήσουν τις νέες συμβάσεις τις οποίες υπόσχεται το υπουργείο Υποδομών αποτελεί η καταβολή των οφειλών του Δημοσίου.
Με τα χρήματα αυτά, όπως τονίζουν οι μικρομεσαίες τεχνικές εταιρείες, θα καλύψουν μεγάλο μέρος των αναγκών τους και έτσι θα μπορέσουν να κρατηθούν ζωντανές μέχρις ότου επαναλειτουργήσει το σύστημα παραγωγής δημοσίων έργων στη χώρα μας.
Πάντως, η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έχει υποσχεθεί πως μέσα στον Δεκέμβριο θα καταβληθεί μέρος των οφειλών αυτών, που συνολικά ξεπερνούν το 1,5 δισ. ευρώ. Κοντή γιορτή...
Το μπαλάκι τώρα στον βασικό μέτοχο
Δεν μπόρεσε τελικά να κρατήσει το «οχυρό» των 70 λεπτών η μετοχή της Audiovisual, καθώς οι ρευστοποιήσεις ήταν πολλές και οι αγοραστές περιορισμένοι.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι, αν δεν αλλάξει η κατάσταση στο ταμπλό κατά τους επόμενους μήνες, η πορεία της αποφασισθείσας αύξησης κεφαλαίου θα πέσει αποκλειστικά στους ώμους του βασικού μετόχου (όμιλος Βαρδινογιάννη), καθώς πολύ δύσκολα φανταζόμαστε είτε θεσμικό είτε μικροεπενδυτή να αποκτά νέες μετοχές της ΑΒΕ μέσω της ΑΜΚ ακριβότερα απ' ό,τι θα μπορούσε να το κάνει από το ταμπλό της Σοφοκλέους.
Κύκλοι της αγοράς υποστηρίζουν ότι οι θεσμικοί επενδυτές αιφνιδιάστηκαν από τις εξελίξεις καθώς μέχρι πριν από κάποιους μήνες δεν τους είχαν γίνει γνωστά τα προβλήματα που αντιμετώπιζε η εισηγμένη. Φοβούνται μάλιστα ότι μετά την κακή εικόνα των λογιστικών καταστάσεων του πρώτου εξαμήνου θα ακολουθήσει μια ακόμη χειρότερη, στο τέλος Νοεμβρίου...
Από την άλλη πλευρά, βέβαια, υπάρχει ένα νέο management που δηλώνει αποφασισμένο να προχωρήσει σε ριζικές αλλαγές. Και αυτό, σε έναν όμιλο που διαθέτει γνωστό brand name, ισχυρό βασικό μέτοχο και μεγάλα μερίδια αγοράς. Ίσως λοιπόν -εφόσον σε βάθος χρόνου αποδώσουν οι κινήσεις του νέου management- στην περίπτωση της Audiovisual να παιχτεί ένα γερό μετοχικό στοίχημα.
|