«Ματώνει» η πραγματική οικονομία...
Δυστυχώς, φαίνεται να επιβεβαιώνονται ολοένα και περισσότερο οι παράγοντες της αγοράς οι οποίοι φοβούνταν ένα πολύ δύσκολο δεύτερο φετινό εξάμηνο για την πραγματική ελληνική οικονομία (απόψεις που έχουμε εδώ και κάποιους μήνες δημοσιεύσει στον «Μ»). Ήδη, ο πιο χαρακτηριστικός δείκτης προσδοκιών του ΙΟΒΕ (αυτός του λιανικού εμπορίου) τον φετινό Ιούλιο διαμορφώθηκε στις 101,3 μονάδες, όταν τον προηγούμενο μήνα βρισκόταν στις 110,6 μονάδες και τον Ιούλιο του 2007 στις 123,8 μονάδες...
Η κατάσταση φαίνεται να χειροτερεύει μήνα με τον μήνα και εισηγμένες εταιρείες, που είχαν δώσει πολύ συντηρητικές προβλέψεις για τη φετινή τους κερδοφορία, φοβούνται πλέον μήπως διαψευστούν ακόμη και αυτές. Ο χαμηλός όγκος των πωλήσεων κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων και η μεγαλύτερη του αναμενομένου κάμψη της οικοδομικής δραστηριότητας αποτελούν δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα για το τι συμβαίνει στην αγορά.
Οι αισιόδοξοι, πάντως, ποντάρουν τώρα στο ότι η «καθίζηση» της αγοράς θα σταματήσει και από το φθινόπωρο θα υπάρξει κάποια ανάκαμψη, στην περίπτωση που συνεχιστεί η πτώση της τιμής του πετρελαίου κι έτσι αποκλιμακωθεί ο πληθωρισμός. Η μείωση του πληθωρισμού, λένε, θα οδηγήσει σε μικρότερες απώλειες το εισόδημα των καταναλωτών και αυτοί θα ξαναβγούν στην αγορά για να καταναλώσουν. Το πρόβλημα, ωστόσο, είναι ότι μέχρι σήμερα οι καταναλωτές δεν έχουν δει τις επιδράσεις από τη μέχρι τώρα υποχώρηση του «μαύρου χρυσού». Και πολλοί φοβούνται πως ούτε και θα τις δουν...
Υ.Γ.: Ορισμένα στοιχεία κατανάλωσης που αφορούν σε εισηγμένες εταιρείες, όπως στη Σφακιανάκης και στη Μοτοδυναμική: πτώση -3,3% στις πωλήσεις αυτοκινήτων στο επτάμηνο του 2007, αλλά με αύξηση του μέσου κυβισμού και άνοδος κατά 1,7% των πωλήσεων μοτοσικλετών (άνω των 50 cc).
Το «όχημα», η αγγελία και η CPI!
Το διαβάσαμε με έκπληξη σε αγγελία που δημοσιεύτηκε σε εβδομαδιαία εφημερίδα: Ζητούνται εισηγμένοι επιχειρηματίες έτοιμοι να διαθέσουν τα «οχήματα» των εισηγμένων εταιρειών τους!
Ανεξάρτητα, πάντως, από τη σοβαρότητα της συγκεκριμένης αγγελίας, δεν είναι καθόλου λίγες οι επιχειρήσεις εκείνες που θα μελετούσαν το ενδεχόμενο μίας σοβαρής πρότασης για πώληση του «οχήματος» που διαθέτουν στο Χ.Α.
Σύμφωνα, μάλιστα, με κύκλους της αγοράς, σχεδόν όλοι οι εισηγμένοι, που διαθέτουν εταιρείες με μετριότατα αποτελέσματα, έχουν δεχτεί σχετικές κρούσεις, οι οποίες όμως στις περισσότερες περιπτώσεις είναι είτε πρώιμες είτε επιπόλαιες. Δεν λείπουν βέβαια και οι περιπτώσεις όπου οι εισηγμένοι ζητούν παράλογα ποσά, έτσι ώστε η όλη συζήτηση να τελειώνει μέσα σε λίγα λεπτά της ώρας.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, όλοι αναγνωρίζουν ότι στην αποτίμηση μίας εισηγμένης εταιρείας περιλαμβάνεται και η αξία του «οχήματός» της.
Έχοντας όλα αυτά υπόψη, παρατηρήσαμε πως (μετά τη σχετικά πρόσφατη μετοχική κατρακύλα) η τρέχουσα κεφαλαιοποίηση της CPI βρίσκεται μόλις γύρω από τα 3,6 εκατ. ευρώ, και μάλιστα είναι η «φθηνότερη» εισηγμένη στη Σοφοκλέους. Ακόμη και εταιρείες που βρίσκονται «με το ένα πόδι στον τάφο» διαπραγματεύονται ακριβότερα...
Βλέποντας τα οικονομικά στοιχεία της CPI, μπορεί μεν κάποιος να διαπιστώσει ότι η εταιρεία σημειώνει πολύ χαμηλές επιδόσεις, ωστόσο φαίνεται να «στέκει στα πόδια της».
Συγκεκριμένα, αν στη χρήση που έκλεισε στις 30 Ιουνίου δεν είχε την έκτακτη φορολογική επιβάρυνση, το πιθανότερο θα ήταν πως θα σημείωνε κάποια κέρδη. Μικρά μεν, αλλά κέρδη.
Και επίσης, διαθέτει αρκετά ικανοποιητική ρευστότητα, σε μία περίοδο κατά την οποία παλεύει να επεκταθεί στον τομέα των επαγγελματικών υπηρεσιών, της εστίασης και της «εντατικής λιανικής».
Κάτω από αυτές τις συνθήκες, δεν θα ήταν απίθανο το σενάριο να δούμε στην τρέχουσα χρήση τέτοια κέρδη που να οδηγούν σε μονοψήφιο P/E, χωρίς να υπολογίζεται η αξία του «οχήματος». Ίσως... |