"ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ"
ΣΤΑ ΕΤΑΙΡΙΚΑ ΚΕΡΔΗ
O |
|
πλέον αμφίβολος τρόπος για να εξαγάγει κάποιος ασφαλή συμπεράσματα
για την πορεία μιας εταιρείας είναι η απλή ανάγνωση του οικονομικού
αποτελέσματος στη στήλη κέρδη και ζημίες. Αυτό από μόνο του
είναι ένα ψυχρό νούμερο. Σπουδαίο νούμερο, δεν αντιλέγουμε.
Αλλά ψυχρό!
Πώς έβγαλε η εταιρεία αυτά τα κέρδη; Σε ποιους παράγοντες
οφείλεται η άνοδος ή η πτώση της κερδοφορίας; Θα υπάρχει συνέχεια
σε ένα καλό αποτέλεσμα ή επρόκειτο για μία φωτεινή αναλαμπή
που προήλθε από καθαρά συγκυριακούς λόγους;
Ο επενδυτής είναι υποχρεωμένος να εμβαθύνει περισσότερο.
Να αναζητήσει τις "λεπτομέρειες" εκείνες που συνέβαλαν
στη διαμόρφωση του αποτελέσματος. Στην περίπτωσή μας δεν πρόκειται
ακριβώς για λεπτομέρειες, αλλά για ουσιώδεις πληροφορίες.
Είναι σημαντική η διαφορά μιας εταιρείας της οποίας τα αυξημένα
κέρδη προέρχονται από πωλήσεις χρεογράφων ή από την εγγραφή
υπεραξίας από την πώληση ακινήτου, από εκείνη που σημείωσε
αύξηση των λειτουργικών κερδών της. Είναι προφανές ότι τα
κέρδη από την πώληση ενός ακινήτου καταγράφονται μία και μόνο
φορά! Αντίθετα, τα λειτουργικά κέρδη είναι το ζητούμενο για
κάθε επιχείρηση και για όλους τους επενδυτές.
Ακόμη, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε αν η αύξηση της κερδοφορίας
οφείλεται σε μία νέα επένδυση ή σε ένα νέο προϊόν. Αν το τελικό
αυτό αποτέλεσμα συμβαδίζει ή όχι με τις αρχικές προβλέψεις.
Όλες αυτές είναι πληροφορίες υψίστης σημασίας, οι οποίες μας
βοηθούν να καταλάβουμε τον τρόπο σκέψης και δράσης των διοικούντων
την εταιρεία. Είναι ένα ακόμη κομμάτι του παζλ, που το χρειαζόμαστε
για να διαμορφώσουμε στο μυαλό μας την αυριανή εικόνα της
εταιρείας και της μετοχής της.
Τις πληροφορίες αυτές μπορείτε να τις αναζητήσετε στις επίσημες
ανακοινώσεις των εταιρειών. Κάτι που κάναμε κι εμείς σήμερα.
Ψάξαμε ξεχωριστά μία μία τις ανακοινώσεις των εταιρειών για
τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου και προσπαθήσαμε να βρούμε
τους λόγους που επικαλείται η κάθε εταιρεία για τη διαμόρφωση
των αποτελεσμάτων της. Αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε όλες
τις αιτιολογήσεις. Δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Καταγράφουμε,
όμως, τις λεγόμενες "λεπτομέρειες", γνωρίζοντας
ότι ανάμεσά τους μπορεί να κρύβονται πολύ σημαντικές πληροφορίες.
Όσον αφορά στους Έλληνες, στις Βρυξέλλες λένε ότι θα πρέπει
κάποιος να προσέχει τι λένε αμέσως μετά το "αλλά".
Στις επόμενες λέξεις του. Για παράδειγμα, ένας Έλληνας λέει
συνήθως: "Είναι πολύ καλός άνθρωπος ο τάδε, αλλά έχει
και αυτό και εκείνο και το άλλο"! Το ίδιο θα μπορούσαμε
να υποστηρίξουμε και για τις εταιρικές ανακοινώσεις. Υπάρχει
το αποτέλεσμα κι αυτό θα υπήρχε έτσι κι αλλιώς.
Το σπουδαιότερο ίσως κρύβεται μετά απ' αυτό, στις αμέσως
επόμενες σειρές των ανακοινώσεων. Ένας κακός δημοσιογράφος
κρύβει την είδηση στην τελευταία παράγραφο. Ένας "πονηρός"
επιχειρηματίας θα ήταν σίγουρα κακός δημοσιογράφος!
|