Τράπεζες: υπολογίζουν χωρίς την ΕΚΤ
Τα κουμάντα τους, χωρίς να υπολογίζουν σε άμεση χείρα βοηθείας από την ΕΚΤ, κάνουν οι τραπεζίτες. Για να επαναφερθεί η κατ' εξαίρεση αποδοχή ως ενέχυρα των ομολόγων του ελληνικού Δημοσίου, θα πρέπει να ολοκληρωθεί η πρώτη αξιολόγηση του νέου προγράμματος. Και με τις μέχρι τώρα εξελίξεις, η ολοκλήρωση πάει για Φεβρουάριο -και βλέπουμε- καθώς η εμπλοκή με το ΔΝΤ μπορεί να αποβεί περισσότερο χρονοβόρος απ' ό,τι πιστεύει η κυβέρνηση.
Ακόμη κι αν επιτευχθεί ο στόχος της θετικής αξιολόγησης μέσα στον Φεβρουάριο, η ελληνική πλευρά θα πρέπει να δώσει μάχη για να αποδεχθεί η ΕΚΤ τα ομόλογα με εγγύηση Δημοσίου, που έχουν εκδώσει οι τράπεζες και χρησιμοποιούν αυτήν τη στιγμή ως ενέχυρο για τη χρηματοδότησή τους από τον ELA. Η ΕΚΤ είχε ενημερώσει ήδη από τον Μάιο του 2014 ότι από τον Φεβρουάριο του 2015 οι εγγυήσεις του Δημοσίου δεν θα γίνονταν αποδεκτές. Βέβαια, τον περασμένο Φεβρουάριο, λόγω της αβεβαιότητας, η ΕΚΤ έπαψε να κάνει αποδεκτά όλα τα ελληνικά ομόλογα.
Η ΤτΕ θα πρέπει να πείσει την ΕΚΤ ότι η επαναφορά των εγγυήσεων ως αποδεκτών ενέχυρων θα επιτρέψει τη χρηματοδότηση της οικονομίας με πολύ χαμηλό κόστος, ώστε να πετύχει την αποδοχή τους για ένα μεταβατικό διάστημα.
Τα κεφάλαια ύψους 13,8 δισ. ευρώ που σήκωσαν οι τέσσερις συστημικές τράπεζες από τις ΑΜΚ μείωσαν προς το παρόν τη χρηματοδότηση από τον ELA, με αποτέλεσμα να μειώνεται το ύψος των ομολόγων με εγγύηση Δημοσίου, καθώς οι τράπεζες δεν ανανεώνουν τις εκδόσεις που λήγουν.
Με τα παραπάνω κεφάλαια λαμβάνουν μια γερή ανάσα ρευστότητας και θα κυνηγήσουν τη σταδιακή επανάκαμψη των καταθέσεων, σχεδιάζοντας προϊόντα που θα υποβοηθήσουν τον επαναπατρισμό ή την επαναφορά στα γκισέ μέρος των κεφαλαίων που έφυγαν το α' εξάμηνο του έτους.
Βρήκαμε τα έργα,
ψάχνουμε τα χρήματα!
Σύγχυση εξακολουθεί να επικρατεί όσον αφορά στις προθέσεις του υπουργείου Υποδομών για το έργο κατασκευής της νέας γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, ενώ στις Βρυξέλλες είναι εκνευρισμένοι και με την καθυστέρηση στη συμφωνία για την επανεκκίνηση του μετρό Θεσσαλονίκης. Για τη νέα γραμμή 4, η διοίκηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) δεσμεύθηκε κατ' εξαίρεση πως θα χρηματοδοτήσει το 75% του έργου (όταν οι κανόνες λειτουργίας της επιτρέπουν συμμετοχή στη χρηματοδότηση μόνο κατά 50%).
Όμως, στο υπουργείο Υποδομών ψάχνουν κονδύλια για το υπόλοιπο 25%, αφού το επόμενο ΕΣΠΑ έχει σχεδόν τελειώσει πριν αρχίσει για τα έργα. Στην ουσία καλείται να χρηματοδοτήσει έργα που θα έπρεπε να είχαν τελειώσει προ πολλού, οπότε χρήματα δεν περισσεύουν.
Όσο για το μετρό Θεσσαλονίκης και τους οδικούς άξονες (αλλά και τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων), από το σημείο 9 των προαπαιτούμενων για την επόμενη δόση του δανείου προκύπτει πως οι δανειστές ζητούν εδώ και τώρα την κατάθεση δεσμευτικού χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης. Ζητούν, επίσης, και τη σύσταση διυπουργικής επιτροπής, η οποία θα αντιμετωπίζει τα προβλήματα που προκύπτουν με ταχύτατες διαδικασίες. Πολλά ζητούν μάλλον...
|