:: euro2day ::















Έτος 18ο Αρ.Φύλλου 921 13 - 17 Νοεμβρίου 2015


Η είσπραξη των Τούρκων από το αέριο
και ο πήχης της Αθήνας


Σε 95,5 εκατ. δολάρια τον χρόνο ανέρχονται τα τέλη που θα εισπράττει η Τουρκία για τη διέλευση από τα εδάφη της του αγωγού ΤΑΝΑΡ, συνέχεια του οποίου αποτελεί ο αγωγός ΤΑΡ με διέλευση από ελληνικό έδαφος.

Το ακριβές ποσό (που οι δύο πλευρές κρατούσαν μυστικό) αποκάλυψε πριν λίγες μέρες, για τους δικούς του λόγους, με άρθρο του σε τουρκική εφημερίδα ο γενικός διευθυντής της Socar Τουρκίας, Kenan Yavuz. Το ποσό, σύμφωνα με τα όσα ο ίδιος είπε, αντιστοιχεί στην πλήρη λειτουργία του αγωγού για 16 δισ. κυβικά μέτρα τον χρόνο περί το 2022.

Μεταφέρουμε την είδηση, επειδή πολύ συχνά και με κάθε κατάλληλη ευκαιρία, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πάνος Σκουρλέτης, αναφέρεται στη συμφωνία της εταιρείας του αγωγού με το ελληνικό Δημόσιο, η οποία υπεγράφη πριν από περίπου τρία χρόνια, χωρίς καμία αναφορά στην καταβολή τελών διέλευσης.

Η μη καταβολή τελών διέλευσης αιτιολογήθηκε τότε από τις σχετικές προβλέψεις της κοινοτικής νομοθεσίας, για να ενισχύονται οι διασυνοριακές συναλλαγές. Με δεδομένο, λοιπόν, ότι και η σημερινή, αλλά και η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου υπό τον Παναγιώτη Λαφαζάνη διαπραγματεύονται με την εταιρεία του αγωγού ΤΑΡ για την εξασφάλιση ωφελημάτων, καλό είναι να έχουμε συγκριτικά στοιχεία, ώστε να αξιολογήσουμε τις όποιες «βελτιώσεις» της συμφωνίας επιτευχθούν.

Αρκεί να έχουμε υπόψη μας ότι ο αγωγός ΤΑΝΑΡ έχει μήκος περίπου 1.900 χλμ. και θα μεταφέρει 16 δισ. κυβικά μέτρα, ενώ ο αγωγός ΤΑΡ σε ελληνικό έδαφος, 550 χλμ. και θα μεταφέρει 10 δισ. κυβικά μέτρα. Έτσι η ελληνική αντιστοιχία στα τέλη διέλευσης από Τουρκία είναι της τάξης των 17,5 εκατ. τον χρόνο.



Πώς θα μπουν τα ξένα funds στα κόκκινα δάνεια

Την εξάλειψη νομικών και κανονιστικών εμποδίων που να επιτρέπουν την αγορά και (συν)διαχείριση μη εξυπηρετούμενων δανείων από εξειδικευμένες ξένες εταιρείες ή από private equity funds προωθούν ΤΧΣ και ΤτΕ. Το ενδιαφέρον από ξένους για αγορά ή συνδιαχείριση με τις τράπεζες μη εξυπηρετούμενων δανείων είναι ιδιαίτερα υψηλό.

Πέραν της συμφωνίας Alpha Bank - Aktua, αντίστοιχη συμφωνία ετοιμάζεται να υπογράψει η Eurobank, με το private equity KKR να έχει ισχυρό προβάδισμα. Το νέο πλαίσιο που επεξεργάστηκε η BlackRock Solutions ως σύμβουλος της ΤτΕ θα επιτρέπει και τη δημιουργία κλαδικών σχημάτων συνδιαχείρισης όπως αποκάλυψε το Euro2day.gr, καθώς έχει διαπιστωθεί από την ταξινόμηση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (NPEs) ότι ο κρίσιμος όγκος ανά κλάδο αφορά σε περιορισμένο αριθμό επιχειρηματικών ομίλων.

Τα δάνεια των παραπάνω επιχειρήσεων εκτιμάται ότι μπορούν να αναδιαρθρωθούν ταχύτερα και αποτελεσματικότερα εφόσον συσταθούν εταιρείες ειδικού σκοπού (SPVs) στις οποίες οι τράπεζες εισφέρουν ανά κλάδο τα μεγάλα προβληματικά δάνεια και κάποιο private equity fund μπει ως διαχειριστής ή ως μέτοχος, επιδιώκοντας την αναδιάρθρωση ολόκληρου του κλάδου.

Πρόκειται για κίνηση που η αγορά αναμένει με ενδιαφέρον προκειμένου να δει πώς θα επιλυθούν κρίσιμες τεχνικές λεπτομέρειες όπως για παράδειγμα οι διαφορετικής ποιότητας εξασφαλίσεις που διαθέτουν οι τράπεζες. Το σίγουρο πάντως είναι ότι θα επιχειρηθεί να ασκηθεί ισχυρή πίεση στους επιχειρηματίες με υπερχρεωμένες επιχειρήσεις και προβλήματα εξυπηρέτησης, με το δίλημμα «ή θα βάλετε φρέσκο χρήμα, ή χάνετε τα μαγαζιά σας».



Back2Top


Περισσότερα σχόλια στη σελίδα 2 - 3
στο τεύχος που κυκλοφορεί

Copyright © 2002-2017, Media2day Εκδοτική Α.Ε. :: Ταυτότητα :: Επικοινωνία :: Οροι Χρήσης :: www.euro2day.gr