Γιατί αισιοδοξούν οι ΕΛΒΑΛ και ΕΤΕΜ
Αυξημένους τζίρους στην ελληνική μεταλλουργία (και ειδικότερα στον όμιλο ΕΛΒΑΛ-ΕΤΕΜ) αναμένεται να φέρει ο κλάδος του αυτοκινήτου τα αμέσως επόμενα χρόνια. Πώς θα συμβεί αυτό; Πρώτον, επειδή η παγκόσμια (κυρίως εκτός Ευρώπης) ζήτηση για αυτοκίνητα ανεβαίνει.
Δεύτερον, γιατί στην παραγωγή αυτοκινήτων παρατηρείται μια συνεχής τάση υποκατάστασης άλλων μετάλλων από αλουμίνιο, με στόχο τη μείωση του βάρους, την εκπομπή λιγότερων ρύπων κ.λπ.
Και τρίτον (και κυριότερο) γιατί υπάρχουν ελληνικές μονάδες που έχουν αναλάβει και παράγουν μεταλλικά προϊόντα για λογαριασμό ξένων αυτοκινητοβιομηχανιών.
Για παράδειγμα, η ΕΤΕΜ (παραγωγή προφίλ αλουμινίου) είναι πιστοποιημένος προμηθευτής των Audi, BMW, Mercedes, Land Rover-Jaguar. Φέτος γύρω στο 10% των συνολικών της πωλήσεων θα κατευθυνθεί στον κλάδο του αυτοκινήτου, ενώ στόχος είναι το ποσοστό αυτό να φτάσει γύρω στο 30% έως το 2017. Πολύ σημαντικές παραγγελίες από τις αυτοκινητοβιομηχανίες δέχεται επίσης και η μητρική της ΕΤΕΜ, η ΕΛΒΑΛ, η οποία δραστηριοποιείται στον χώρο της έλασης αλουμινίου.
Γενικότερα, και στις δύο επιχειρήσεις εκφράζεται αισιοδοξία ότι τα πράγματα θα πάνε καλύτερα τα επόμενα χρόνια: τόσο στην ΕΛΒΑΛ που διακρίνεται παραδοσιακά για την υψηλή της κερδοφορία, όσο και στην ΕΤΕΜ που εδώ και χρόνια υποχρεώνεται σε μεγάλες ζημίες επηρεασμένη από αρνητικές συγκυρίες στο εσωτερικό (κατάρρευση οικοδομικής δραστηριότητας), αλλά και στο εξωτερικό (αναβολή μέχρι νεωτέρας στο project στη Λιβύη, λόγω των ταραχών που συνεχίζουν να επικρατούν στη χώρα). Ειδικότερα στην ΕΤΕΜ, η διοίκηση θα κληθεί να πείσει τους μετόχους μειοψηφίας για το πόσο συμφέρουσα είναι γι' αυτούς η απορρόφηση της εταιρείας τους από τη μητρική ΕΛΒΑΛ.
Ψάρια: μπελάς από Τουρκία
Ο κλάδος των ιχθυοκαλλιεργειών, πέρα από τα όποια χρηματοοικονομικά προβλήματα εντός έδρας, λόγω των υπέρογκων δανείων, βρίσκεται υπό πίεση και για ακόμα ένα λόγο.
Οι Τούρκοι ψαράδες όχι μόνο απειλούν ανοικτά την πρωτοκαθεδρία των Ελλήνων -και όπως εκτιμούν ξένοι αναλυτές είναι θέμα χρόνου να πάρουν κεφάλι- αλλά πιέζουν και προς τα κάτω τις τιμές.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν από την Kontalis AS σε συνέδριο του κλάδου, που διοργανώθηκε στη Μαδρίτη, οι μέσες τιμές και στα δύο είδη του κλάδου, το λαβράκι και την τσιπούρα, έχουν υποχωρήσει κατά 0,80 ευρώ το κιλό από τον Ιούνιο του 2013.
Στο συγκεκριμένο συνέδριο εκτός από την παρουσίαση των στοιχείων από την Kontalis, ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η τοποθέτηση του επικεφαλής των ισπανικών εταιρειών ιχθυοκαλλιέργειας, Javier Ojeda, ο οποίος κάλεσε τους συναδέλφους του να ενωθούν και να καινοτομήσουν για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις. Όπως μετέδωσε το undercurrentnews.com, ο Ojeda προειδοποίησε τις ισπανικές εταιρείες ιχθυοκαλλιέργειας ότι πρέπει να αναλάβουν πρωτοβουλίες οι ίδιες αντί να περιμένουν για βοήθεια από την κυβέρνηση ή την Ευρωπαϊκή Ένωση!
|