:: euro2day ::

















Έτος 12ο Αρ.Φύλλου 578 16 - 21 Απριλίου 2009


Από καθηγητής... εφοπληστής

Για τους πράσινους ήταν ο... Αγούδημος της Νέας Δημοκρατίας, όπως δηλαδή οι βένετοι κατηγορούσαν τον καπετάν-Γεράσιμο εφοπλιστή Πασόκο, κολλητό του Ανδρέα που είχε μάλιστα βαφτίσει ένα σκαρί του ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΑ. Για τους τραχείς εφοπλιστές της ναυτιλίας ήταν η μία -η γαλάζια- όψη του ίδιου νομίσματος, που έδινε τα ρέστα της με τις δημόσιες επιδοτήσεις και στήριξε την ανάπτυξη της εταιρείας του αποκλειστικά, μετά το 2004, στον κρατικό κορβανά. Βέβαια, για να μην αδικείται κανείς, πέραν όσων μπορεί να προσάψει κάποιος στον Kεφαλλονίτη καπετάνιο, τον κ. Γεράσιμο (Μάκη) Αγούδημο, αυτός ήξερε πολύ καλύτερα και τη θάλασσα και την ακτοπλοΐα.

Ο σχεδόν εξηντάχρονος κ. Φώτης Μανούσης, καθηγητής μέσης εκπαίδευσης, παλιό κομματικό στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας, βρέθηκε κάποια στιγμή στη Θεσσαλονίκη στο πλάι του κ. Σωτήρη Κούβελα. Το όνομά του πρωτοακούστηκε όταν στα τέλη της δεκαετίας του '80 χρίστηκε γενικός γραμματέας στον δήμο της Θεσσαλονίκης όπου συνέβαλε στην ίδρυση και λειτουργία του δημοτικού ραδιοφώνου - τηλεόρασης (TV 100). Όταν τερματίστηκε η υπουργική θητεία του κ. Κούβελα, ο κ. Φώτης Μανούσης ήρθε στην Αθήνα, όπου προχώρησε στην ίδρυση του New Channel, τηλεοπτικού σταθμού τον οποίο το 1999 πούλησε στο κ. Μιχάλη Ανδρουλιδάκη. Για μία 2 - 3ετία χάθηκε από την... πιάτσα για να κάνει και πάλι την εμφάνισή του το 2003, αυτήν τη φορά εμπλεκόμενος με τη ΣΑΟΣ ναυτιλιακή, με έδρα τη Σαμοθράκη.

Αρχικά, τοπική νησιωτική μονοβάπορη εταιρεία, για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των ακριτών προς την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα, μετατράπηκε σε Ανώνυμη Εταιρεία. Έβαλαν μπροστά το «χτίσιμο» του ΣΑΟΣ ΙΙ που αποδείχτηκε μοιραίο για τις οικονομικές αντοχές των νησιωτών, με την οικογένεια Μανούση να εισέρχεται περίπου σαν σωτήρας στο μετοχικό κεφάλαιο της ναυτιλιακής, αποκτώντας έτσι το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών.


Ξεκινά το μεγάλο σχέδιο

Ο επιχειρηματίας γύρω στο 2003 βλέπει πως η Νέα Δημοκρατία έρχεται στην κυβέρνηση και ρισκάρει αγοράζοντας και άλλα πλοία με σκοπό να συγκροτήσει ένα αξιόμαχο ακτοπλοϊκό σχήμα που την κατάλληλη συγκυρία θα διεκδικήσει το μερίδιό του στον χάρτη των δρομολογίων των άγονων επιδοτούμενων γραμμών. Επιδοτήσεις, όπως υποστηρίζουν ανταγωνιστές του, λάμβανε και επί των ημερών του ΠΑΣΟΚ, ενώ παλιοί του συνεργάτες από τη Θεσσαλονίκη ισχυρίζονταν πως κάποια στιγμή «πούλησε» τον κ. Σωτήρη Κούβελα όταν προέβλεψε ότι αλλάζουν οι ισορροπίες στη Ρηγίλλης.
Το ΠΑΣΟΚ... φεύγει, οι γαλάζιοι αναλαμβάνουν και ο κ. Μανούσης είναι κατάλληλα ενισχυμένος με μικρομεσαίες μονάδες και με ισχυρή περιφερειακή βάση στο βόρειο και ανατολικό Αιγαίο.

Αρχίζει και εξασφαλίζει τη μία μετά την άλλη τις επιδοτούμενες γραμμές για να φτάσει έπειτα από έναν χρόνο να χρηματοδοτηθεί με 8,5 εκατομμύρια ευρώ. Όχι άσχημα εάν αναλογιστεί κανείς τα έσοδα των ακτοπλοϊκών με πιο σύγχρονα σκαριά και μεγαλύτερα επενδυτικά προγράμματα. Οι επιδοτήσεις χρηματοδοτούν νέες αγορές μεταχειρισμένων σκαριών, οι οποίες έχοντας προεξασφαλισμένες γραμμές και χρηματοδοτήσεις «γεννούν» νέα κέρδη. Εν τω μεταξύ, έχει προχωρήσει και στην εξαγορά της εισηγμένης Ν. Γκάλης χρησιμοποιώντας την ως όχημα εισαγωγής της ναυτιλιακής στο χρηματιστήριο, προσβλέποντας προφανώς στην ανάκαμψη των αγορών και στη δημιουργία υπεραξιών.
Όμως τα πράγματα αρχίζουν να στενεύουν από τη στιγμή που οι πόροι εμφανίζονται να χορηγούνται με φειδώ και μπαίνει στη μέση και το υπουργείο Οικονομίας. Μικρομεσαίες εταιρείες που κινούνται με τις κρατικές επιδοτήσεις και δεν έχουν προνοήσει να αναπτύξουν εναλλακτικά δρομολόγια και πηγές χρηματοδότησης βρίσκονται σε δεινή θέση.

Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και το χρηματιστήριο αναγκάζονται να θέσουν σε επιτήρηση την εισηγμένη εταιρεία (κατάσταση στην οποία βρίσκεται μέχρι και σήμερα), ενώ, αν και παίρνει δικαστικά τη γραμμή Σάμου - Ικαρίας - Χίου - Μυτιλήνης - Λήμνου - Καβάλας από την Agoudimos Lines, τα δύο πλοία μένουν δεμένα στον Πειραιά και στην Καβάλα. Και τα δύο χρειάζονται συντήρηση, πρόσθετα έξοδα κι επίσης δεν βρίσκονται εργολάβοι πρόθυμοι να βοηθήσουν.



Back2Top


Περισσότερα σχόλια στις σελίδες 4 - 5,
στο τεύχος που κυκλοφορεί

Copyright © 2002-2017, Media2day Εκδοτική Α.Ε. :: Ταυτότητα :: Επικοινωνία :: Οροι Χρήσης :: www.euro2day.gr