|
Σταυρόλεξο για πολύ δυνατούς λύτες...
E |
|
ρώτημα (υποθετικό και εύκολο) Νο1: ποιος αγόρασε στις 31 Μαρτίου 2003, ώρα 12:32; Για να βοηθήσουμε, να θυμίσουμε ότι είναι η μέρα κατά την οποία ο Γενικός Δείκτης του Χ.Α. έκλεισε σε χαμηλό πενταετίας, στις 1.467,30 μονάδες. Ερώτημα (υποθετικό και εύκολο) Νο2: με βάση την πορεία των αγορών τα επόμενα χρόνια, τον αγοραστή θα τον πείραζε αν είχε αγοράσει λ.χ. μία εβδομάδα πριν ή μία εβδομάδα μετά;
Η απάντηση στο πρώτο ερώτημα είναι ότι θα μπορούσε να είχε αγοράσει κάποιος με μεγάλη ρευστότητα, με επαρκείς γνώσεις για τα θεμελιώδη των μετοχών και, οπωσδήποτε, με αρκετή τόλμη για να «ποντάρει» στο γύρισμα των αγορών. Η απάντηση στο δεύτερο ερώτημα είναι πως δεν θα τον πείραζε καθόλου. Αν οι μετοχές που επέλεξε ανήκαν στις «καλές», σε καμία περίπτωση δεν θα ενοχλούνταν που στην πενταετία οι υπεραξίες του δεν ήταν λ.χ. 528%, αλλά 513%...
Τα ερωτήματα αφορούν σε παρελθόντα χρόνο και είναι εύκολο να απαντηθούν χωρίς κόστος. Αν, όμως, τα προσαρμόσει κανείς σε ενεστώτα χρόνο, παραμένουν υποθετικά, όμως γίνονται πολύ-πολύ δύσκολα, όχι γιατί αλλάζουν οι απαντήσεις, αλλά γιατί θα λείπει ένα κομματάκι του αγοραστικού παζλ: η τόλμη.
Πριν από τρεις εβδομάδες ο «Μ» είχε κυκλοφορήσει με κεντρικό τίτλο «Cash is king» και πριν από δύο αυτός ήταν «Blue chips: τώρα βγάζουν μάτι!». Σήμερα επανέρχεται «ανοίγοντας» ακόμα περισσότερο το θέμα (Cover Story, σελ. 10 - 11), για να εξεταστεί το σύνολο των ελληνικών εισηγμένων που καλύπτουν οι διεθνείς επενδυτικοί οίκοι και οι χρηματιστηριακές. Το συμπέρασμα περί αγοραστικών ευκαιριών τώρα στο Χ.Α. ενισχύεται ακόμα περισσότερο, καθώς και οι τιμές-στόχοι δίνουν σημαντικά περιθώρια ανόδου σε μια σειρά από «ποιοτικές» μετοχές.
Επιπροσθέτως, πολλές επιχειρηματικές κινήσεις δίνουν την αίσθηση ότι η κρίση στις διεθνείς χρηματαγορές δεν έχει παγώσει τις όποιες διεργασίες σε διάφορους κλάδους αιχμής όπως στις τράπεζες και στις τηλεπικοινωνίες (πολύ περισσότερο καθώς αυτή δεν μας αγγίζει επί της ουσίας, αλλά εξ αντανακλάσεως).
Εν κατακλείδι, τα δεδομένα λένε «αγοράστε». Όμως, τα ίδια δεδομένα επίσης λένε ότι με τη δεύτερη χειρότερη οικονομική κρίση εν εξελίξει (από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά) κάποιος χρειάζεται να είναι δύο φορές τολμηρός για να τολμήσει... |
|