:: euro2day ::

















Έτος 14ο Αρ.Φύλλου 668 6 - 10 Ιανουαρίου 2011


Οι αντιδράσεις δρομο-λογούν εξελίξεις

Μπορεί το υπουργείο Υποδομών και οι κατασκευαστικοί όμιλοι που διαχειρίζονται τους εθνικούς άξονες να απέφευγαν μέχρι σήμερα -ο καθένας για τους δικούς του λόγους- την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης, ωστόσο οι εντεινόμενες αντιδράσεις των πολιτών για το ύψος των διοδίων και ταυτόχρονα η σταδιακή μείωση των διελεύσεων οχημάτων στους αυτοκινητοδρόμους υποχρεώνουν τις δύο πλευρές να καθίσουν στο τραπέζι των συζητήσεων και να επανασχεδιάσουν τα οδικά έργα.

Σημειώνεται ότι τα έσοδα που ανέμεναν οι κοινοπραξίες εκμετάλλευσης των πέντε υπό καθεστώς παραχώρησης αυτοκινητοδρόμων (Ελευσίνα - Πάτρα - Πύργος, Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα, Ιόνια Οδός, Κεντρικής Ελλάδας και Μαλιακός - Κλειδί) την περίοδο της εξόδου Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς ήταν πολύ κατώτερα -σχεδόν τα μισά- από τα εκτιμώμενα, εξαιτίας της μειωμένης κίνησης και της άρνησης μεγάλου αριθμού οδηγών να καταβάλει το τίμημα των διοδίων.

Υπολογίζεται ότι τα αυτοκίνητα που πέρασαν από τους σταθμούς των διοδίων την εορταστική περίοδο ήταν λιγότερα κατά περίπου 20% σε σχέση με πέρυσι, ενώ παράλληλα οι τρεις στους δέκα οδηγούς αρνήθηκαν να πληρώσουν τα τέλη χρήσης των αυτοκινητοδρόμων. Οι κοινοπραξίες διαχείρισης των οδικών αξόνων θεωρούν βέβαιο ότι σταδιακά θα αυξηθεί ο αριθμός όσων δεν θα πληρώνουν διόδια, γεγονός που θα τινάξει στον αέρα το χρηματοοικονομικό μοντέλο στο οποίο στηρίχτηκαν οι συμβάσεις παραχώρησης. Ήδη, οι χρηματοδότριες τράπεζες ασκούν έντονες πιέσεις.

Με τις αυξήσεις στις τιμές των διοδίων που έγιναν με το... καλημέρα του 2011 από την κοινοπραξία των ΓΕΚ - ASC - Cintra (διαχειρίζεται την Ιόνια Οδό και τον Ε65, μαζί με το τμήμα Μεταμόρφωση - Μαλιακός του ΠΑΘΕ) και εκείνες που ετοιμάζονται να επιβάλουν οι υπόλοιποι παραχωρησιούχοι στους «δικούς τους» αυτοκινητοδρόμους, οι ιδιώτες επενδυτές ελπίζουν να καλύψουν μέρος των απωλειών και να καθησυχάσουν προσωρινά τις τράπεζες.

Ωστόσο, οι αυξήσεις τιμών σε μια δύσκολη οικονομική περίοδο είναι βέβαιο πως θα ενδυναμώσουν περαιτέρω το κίνημα των πολιτών που δηλώνουν «δεν πληρώνω» στους σταθμούς των διοδίων. Αυτό φαίνεται να το γνωρίζουν οι άμεσα εμπλεκόμενοι, που πλέον δεν έχουν καμία άλλη επιλογή πέρα από την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης (χρονική επέκταση και ταυτόχρονη μείωση των διοδίων) αν θέλουν να τις διασώσουν.

Επισημαίνεται ότι τυχόν κατάρρευση αυτών των συμβάσεων θα επηρέαζε αρνητικά την προσπάθεια της κυβέρνησης να παραχωρήσει σε ιδιώτες επενδυτές μια σειρά έργα και ακίνητα, σχέδιο το οποίο είναι κομβικό για την ανάπτυξη της χώρας.


Κάτω από τη λογιστική της αξία...

Θυμόμαστε τον σημερινό υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης, κ. Χρυσοχοΐδη, να δίνει συνέντευξη Τύπου στη Χαριλάου Τρικούπη (στα τότε γραφεία του ΠΑΣΟΚ) και να καταγγέλλει τις καθυστερήσεις της Νέας Δημοκρατίας στον τομέα των εναλλακτικών πηγών ενέργειας. Σήμερα -16 μήνες μετά την εκλογή της νέας κυβέρνησης- εξακολουθεί να επικρατεί σύγχυση, παρά την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου.

Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή να έχει καταφέρει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο να αυξήσει την ισχύ των πάρκων της μόλις κατά 12 MW (στα 161 MW συνολικά).

Στην αγορά, πάντως, υπάρχει αισιοδοξία ότι τα πράγματα στον τομέα αυτόν θα αρχίσουν να πηγαίνουν καλύτερα και η διοίκηση της εταιρείας προσδοκά ταχύτερες διαδικασίες στην επέκταση της συνολικής ισχύος της (πάρκα 261 MW, 175 στην Ελλάδα και 86 στο εξωτερικό, βρίσκονται στο στάδιο της κατασκευής).

Παρ' όλα αυτά, η μετοχή της ΤΕΝΕΡΓ κατέγραψε μεγάλες απώλειες μέσα στο 2010 και, παρά το ότι συγκαταλέγεται στις πλέον αμυντικές της Σοφοκλέους (με ανοδικές μάλιστα προοπτικές), είναι διαπραγματεύσιμη αρκετά κάτω από τη λογιστική της αξία (P/BV 0,89 με βάση τις εκτιμώμενες επιδόσεις του 2010).

Γι' αυτό και δεν είναι λίγοι οι χρηματιστηριακοί αναλυτές που προτείνουν την αγορά της.



Back2Top


Περισσότερα σχόλια στις σελίδες 4 - 5
στο τεύχος που κυκλοφορεί

Copyright © 2002-2017, Media2day Εκδοτική Α.Ε. :: Ταυτότητα :: Επικοινωνία :: Οροι Χρήσης :: www.euro2day.gr